2008 оны 12 сарын 21 нд Морокогийн Касабланка хот. 02 :50

Чамайг хэн гэдгийг мэдэхгүй, гудамжинд хажуугаар зөрөхөд танихгүй тэрхүү үл таних миний найз, намайг дэмжигч чамд энэ өдрийн мэндийг хүргье.

Миний аялал улам бүр уртсаж, гэртээ харих өдөр улам бүр холдоод байгаа мэт санагдаж байна. Хэзээ нэгэн цагт гэртээ хариж, төрлөх Монгол хэлээрээ ярьж буй хүмүүсийн дунд өөрийнхөө бодож буй бодлоо илэрхийлэх тэр өдрийг тэсэн ядан хүлээж байна.


Дүлий хүн шиг бусдын ярьж буйг бүрэн бус, эсвэл огт ойлгохгүй өдөр тутмыг өнгөрөөхийн зовлонг, Гадаадад буй нутаг нэгтнүүд мань мэдэж байгаа байх.

Энгийн өдөр тутам болж буй явдлын тухай мэдээлэл авч чаддагггй үед, шинэ тэхнологи, шинэ мэдээлэл олж авах тухай бүр ярилтгүй.

Миний аялалд байгаа ганц найз бол миний интэрнэт дахь булан.

Гэхдээ энэ тэмдэглүүдийг өдөр бүр уншдаг мянга мянган уншигчид энэ ганц гэж байгаа блогны цаана байгаа бөгөөд , дэлхийн өнцөг булан бүрт байгаа нутаг нэгтнүүд мань намайг дэмжиж сэтгэлийнхээ үгийг хайрлаж, аян замын эрүүлийг өдөр бүр бичлэгээрээ илгээж байгаа билээ.

Би ганц Монгол байхаасаа ядарч байна. –Хөөх ! чи миний таарсан анхны Монгол ! гэж өдөр бүр хүмүүсээс сонохоос бас залхаж байна.
–Чи хаанаас ирсэн юм ? Чи хятад уу ? Япон уу ? Солонгос уу ? гэсэн асуултууд намайг эх орноо илүү их сурталчилах хэрэтэйг ойлгуулж байна.

Өнөөдөр би энэхүү захиагаа чамд, танд, танай гэр бүлийхэнд зориулж бичиж байгаа юм шүү.

Өнөөдрийн байдлаар миний бие сайн, бодол саруул, замаа гүйцээн гэсэн итгэлээр дүүрэн байна. Хүнд хэрэг болж магад үгүй ч байж магад, гэхдээ намайг энэ хэцүү замд дэмжиж гэрэлтүүлж байгаа нь миний итгэл юм.

Миний эх орон, гэр бүл, тэгээд Монгол хүн бүрийн итгэж хайрлах ёстой байгаль дэлхийд итгэх итгэл, зарим хүний төсөөлхөөргүй байдлас авран гаргаж байсан юм.

Интэрнетээ нээх бүрдээ Монголд болж буй үйл явдлын талаар мэдэхийг хичээдэг хүн би ганцаараа биш гэж бодож байна. Мянга мянган « Энх цагийн дүрвэгсэд« гадаадад амьдарч буй Монголчууд, хэзээ нэгэн цагт өөрийгөө, гэр бүл аав ээжээ аваад явчих боломжтой болсон үед эх нутаг Монголруугаа буцандаа ! гэж хэлж байхыг би байнга сонсдог байсан.Дэлхийн хамгийн үзэсгэлэнт хотуудын нэг Лас Палмад амьдарч байгаа хэрнээ Эх нутаг, хээр талаа өдөр бүр сангалзаж байгаа Цагаанхүү эгчийг хараад өрвдөж билээ.

Боломж гарах бүрд ганц ч болов тэмдэглэ блог дээрээ шивсэн үес хойш, шууд хүн орж уншиж байгааг хараад үнэхээр баярладаг. Зарим тэмдэглүүд 2000 гарсан байгааг харсан ямарч вэб хуудасны эзэн баярлан шүүдээ. Гэхдээ хамгийн гол хүлээдэг зүйл нь уншигч таны бодол юм шүүдээ.
Гэхдээ интэрнетэд ороод миний дэвшүүлсэн асуудлууд дээр юу гэж бодож байгаа бол гэж хүсэн хүлээдэг болоод удаж байна. Заримдаа хуудсуудыг нээлгүй, тоог нь хараад мэдэж байгаа.

Би дандаа зөв яриад байгаа биш, хэрвээ санал нийлэхгүй зүйл байвал бичхийг хүсдэг. Миний тэнгийг гайхсан саналаас Тухайн хүний бодлыг ойлгуулсан санал байгаасаа гэж хүсдэг .

Би аялж байгаа тэмдэглээ зүгээр уншаад өнгөрөх зүйл байгаасаа гэж хүсдэггүй, маш тухтай сууж уншаад тухайн сэдвээр ямар бодолтойгоо бичэхэд тийм хэцүү биш гэж бодож байна.
Би ганц тэмдэглэл дуусгаж зураг оруулах гээд ямар их ажил, цаг зав гардгийг төсөөлөхчгүй.

Би эх орныхоо талаар « Төөрсөн Үндэстэн« гэж төсөөлдөг.

Олон жил гадны нөлөөнд байсан, хамгийн сүүлийн колончлогч нь эдийн засаг, газар нутаг, шашных бус оюун санааных байсан тул, түүх соёлоороо хамаагүй ахмад тийм үндэстэн оршин тогтнох чухал гүн ухаанаа булшилсан юм.

Үндэсний бичгээ солиж, хуучны бүхнийг халж байгаан гээд, ард түмнээ өмнөх үеийн түүх судрыг уншиж чадахгүй болгосон. 700 гаруй сүм хийдүүдэд Монголын хаадын, Монголын гадаад, дотоод бодлогийн архивууд байсан байж таараа. Өнөөдөр бид өөрсдийнхөө түүхийг гадаад хүний бичсэн ном, киноноос олж мэдэж байна шт.

Комунизмийн өмнөх колончлогч н МУХАР СҮСЭГ –ийн үед шашны номийг нь орчуулалгүй, ард түмнийг шашны удирдлагад бүрэн авсан байсан юм.

Шашин Төрийг хослон баригч, Алтан Урагтай холбоогүй хүн хаан болж, Дөнгөж Манжийн дарангуйлагчдаас тусгаар тогтнолоо олсон Монгол улсыг Харийн жанжинд мөргөөд хүлээлгээд өгсөн, харин шашны тэргүүн тэгэж багаа юмчин бид юу билээ гэж хамгийн дайчин ард түмэн анх удаа улсаа тэмцэлгүй өгсөн юм шүүдээ !

Тийм улсыг шашинаас цэвэрлхээс өөр аргагүй ч байсан байж магад. Өнөөдрийг болтол Будда бурхан гэж ойлгож яваа хүмүүс их байна. Мөнгө өгөхөөр бурхан өршөөдөг гэж хэн заасан юм ? тэр гүн ухааныг судлаж, бусдад таниулж, хэлэлцдэг хүн байна уу ? -Тэдийг өгчих, маргааш би уншчий гэдэг. Лам гэдэг мөнгө төлсний тоогоор буян хүртээдэг хүн биш шүүдээ !

Миний тэмдэглийг уншиж байгаа хүмүүс Түүхээ сайн мэддэггүйгээс олон зүйлийг буруу ойлгоод байдаг. Бидний гүн ухааны тэргүүн Далай Лам -ын нэр Монголын түүхтэй холбоотой, Буддын шашин хөгжихөд Монголын үүрэг их байсан гэдгийг мэддэг хүн даанч цөөхөн. Алтан хаан Сонм Гацог залж Гяцо гэсэн төвд үгийг орчуулаад Монголоор Далай багш гэж нэрэлсэн юм шүүдээ. Монголчууд байгаль дэлхийгээ шүтдэг байсан нь Чингис буюу Тэнгис хаан гэж өргөмжилж байсан. Дэлхий дахинаа нэрлээд байгаа Далай багш гэж нэр Монгол үг. Монгол гүрэн Буддын шашныг өргөж авснаар шашин маш хүчтэй болсон юм шүүдээ.

Анх Буддын гүн ухаан 16 зууны үед Монголд нэвтэрх үед, сургууль, соёлын газруудаар дамжуулж үсэг бичиг уран зохиолуудыг хөгжүүлж, гадны уран зохиолыг Монголын Сэхээтнүүдэд танилцуулдаг, тухайн үеийн нийгмийн боловсролыг хариуцсан чухал салбар байсан, харин шашны нөлөө ихэснээс болж, мухар сүсэг, шашны хандлагаар хүмүүсийг удирдаж, уламжлалт соёлоо алдсан улс задарсан. Монголчуудад бас шашны иргэний дайн болж байсан юм шүүдээ!

2004 оны сонгуульд шашныг нэлээд өргөнөөр ашиглсаныг гудамжны самбар, элдэв лам нарын өгж буй ярилцлагаас харагдсан. Улс төрийн зорилготой байгуулагдсан ТВ өдөр бүр шашны ном ТВ цацаж, дундуур нь нэг талыг баримталсан мэдэллээрээ сонгуулийнхаа сурталчилгаа явуулж байсан.

Шашин бол хувийн үет зүйл. Тухайн хүний шүтээн бишрэл, түүнийг ашиглаж удирдаж байгаа хүн ямар хүн бэ гэдгийг та нар бодох хэрэгтэй. Хүнийг усаар, хоолоор, мөнгөөр бас Шашинаар удирдаж болдог бөгөөд, шашинаар удирдах нь бусад гурвыгаа бодвол үйлчилгээ нь хамаагүй удаан хадгалагддаг юм.

Хятадын Улсын Комунист намаас сонгосон Панчин Ламын сүүлийн дүрийг Далай багш хүлээн зөвшөөрөөгүй. Гэхдээ Панчин Ламыг Монгол улсаар хүлээн зөвшөөрөөлэх залийг хэдэн жилийн өмнө хийсэн бөгөөд Манай засгийн газар Виз олгоогүй ч, зарим нэг шашны тэргүүнүүд түүнийг хүлээн зөвшөөрсөн юм шүүдээ. Түүн дээр очиж мөргөл үйлдэн гэсэн. Тэрээр хэлэхдээ – Монголын төлөөлөгчидтэй холбоо тогтоосоор хоёр улсын харилцаа сайжирна гээд ярьсан санагдана. Тэрхүү хоёр улсын харилцаа яриад байдаг. Жинхэнэ Далай багшийн сонгосон Гэндух Чойки Нямаа гэдэг хүү, болон гэр бүлийхэн Хятадын засгийн газрын хамгаалтанд ороод, улмаар сураг тасарсан.

Далай Багш Монголтой илүү дотно харицаатай байдгийг түүхээс олж болно. Дараагийн дүр Монголд тодорч болно ч гэж хэлээд байгаа шүүдээ.

Бидэнд ярих, хэлэх их зүйл байна, түүнийгээ судлаж суралцаад бусдад хүргэснээр бид түүх соёлоо аварч, Ямарваа нэгэн гадны улс төр, шашин, мөнгөний нөлөөгүйгээр тусгаар улсаа хадгалж үлдэж чадна шүүдээ.

Аяллын үед хамгийн их гутардаг зүйл нь ямарваа нэгэн визний мэдүүлэг өгөх үед –Овгийн нэр гэсэн асуултанд хариулах байдаг. Комунизмийг бие болгохын тулд бүгдийг цэвэрлэх хэрэгтэй байсан. Хуучныг ундэс угсаагаар нь устган гээд.
Замд гарахаас хэдэн жилийн өмнө ОВОГ-той болох төсөл хэрэгжүүлж байгаа гээд бөөн БОРЖГОН овогтой хүмүүс. Тэгээд хоёр хүн суухаараа, хэдэн үеээр холбоотой байсан эшээ мэдэх аргагүй.

Тэгээд тэр шинэ авж байгаа овог нь үнэхээр тухайн хүний үүсэл гарал, нутаг ус шашныг нь илэрхийлж байгаа юмгүй. -Зүгээр л байвал дээр гээд овог авсан юм гэдэг.

Олон жилийн турш Монголчуудад –Гадаадад0 гоё ! гэж зааж байсан шүүдээ.
Одоог болтол, хэн нэг нь гадаадад яваад ирэхээрээ лаг юм үзсэн болоод, бусаддаа шинэ сурсан хэдэн гадаад үгээ хэлж онгирдог. Тухайн үндэстэн хоолоо идэхдээ ингэдэг, тэр нь ийм түүхтэй !
Энэ үндэстэнгүүд тийм шашинаас болж тийм хууль тогтоомжтой гэж ярьдаг хүн байхгүй.
Эдлэж хэрэглэх хүрээндээ л мэдээлэл олгоно.

Гадаадад байгаад ирсэн хүмүүс бүгд өөр байдгийг анзаарсан байх. Зүгээр ширээний ард суугаад юм ярих гэхээр Солонгосд байсан нь Америкт, болон Гэрманд байснаасаа өөр.
Ижил Монголчууд сууж байгаа хэрнээ тийм өөр.
Америк улс бол өөр үндэстнүүд нэгдэж нэг оюун санаатай болсон юм, харин Монгол бол нэг үндэстэн хэрнээ өөр оюун санаатай болоод байна. Азиа тивдээ бидэн шиг тал бүр харсан үндэстэн байхгүй.

Бид ийм төөрсөн үндэстэн гэдгийг би өөрийн тэмдэглүүддээ бичиж, хүмүүсд ойлгуулахыг хичээж байгаа гэдгийг та нар ойлгож байгаа байх.

Би маш олон тэмдэглүүддээ –Бид яг хаанаа Алдчихваа ? гэсэн асуултуудыг тавидаг.
Түүн дээр хариулж хамтдаа шийдвэр, гарцыг хайхыг хүсдэг тул ийнхүү Саналаа бичээчээ гэж гуйдаг.

Би та нартай үзсэн харсан, бодож буйгаа хуваалцаж байхад та нар надтай болон бусад уншигчидад бодол санаага илэрхийлхэд хэдхэн минут зарж болохгүй гэж ? Таны бичсэн санал бодол тань зөвхөн өнөөдөр байх бус, хэдэн арван жилийн дараа унших өнөөгийн хүмүүсийн бодол ямар байсан бэ? гэж дүгнэж болох архив болно шүүдээ. Миний тэмдэглүүдийг уншдаг ахмад хүмүүсээс – Залуу үеийн уншигчидад таны санал бодол хэрэгтэй, үгүйлэгдэж байна, амьдралын эрхээр Аав Ээж, гэр бүлийхнээсээ хол залуус Монголд болон Гадаадад ихээр амьдарч байна. Өдөр бүр Аав Ээж ахмад үеийн Монгол хүнээсээ сургамж, сургааль сонсож чадахгүй байгаа шинэ үеийн залуус, барууны соёлын гэрэлд бүрэн сохорч гүйцлээ! Туслаарай!

Би та бүхний сэтгэлээсээ бичсэн санлуудыг өдөр бүр, блогоо нээх бүрдээ уншдаг шүү ! гэхдээ Миний тэмдэглэлд орж буй хүний тоо, санлаа бичсэн хүний тоотой ойролцоо байвал би маш их баярлана, илүү урам орно.

Би аяллынхаа явцад ойлгосон нэгэн зүйл бол, би хэчнээн сайн англиар ярьсан ч америк англи болохгүй, тэх тусмаа Монголчуудтайгаа гадаад хэлээр ярьх нь өөрийнхөө үндэс угсаа, ёс заншилаа гутааж байна гэж ойлгосон. Монголын залуу үе өдөр тутам ахмадуудаасаа соёл ёс заншилаа хамгаалах шаардлагтай гэсэн лекц сонсдог, тэгвэл залуу үе нь өөрөө ухаарч соёлоо хамгаамж яагаад болохгүй гэж?

Би өмнө бусадтай адил Hi, What’s up гэдэг байсан харин сүүлийн үед Монгол хүнтэй Монголоороо мэндчилхийг хичээдэг болсон. Бидний төрлөх сайхан хэл юунаас их дулаахан сонсогддогийг ийнхүү хэдэн жил тэнүүчилэсний дараа ойлгосонд харамсалтай байна, гэхдээ миний тэмдэглийг уншиж байгаа залуус юу хэлэх гээд байгааг ойлгох байх. Хамтдаа бага багаар соёлоо сэргээж, түүхээ аварцагаая.

Хамтдаа ярилцаж, зөвлөлдөж шийдвэрийг хайцагаая !

Уншигч, дэмжигч танд Баярлалаа ! Гүнээ хундэтгэсэн Амай.

Horaayy..there are 38 comment(s) for me so far ;)

#1

zee shine onii bosgon deer unshdag huneesee zahia huleej avaad ihed baysav keke

gadniihan dund heliig ni oilgohgui bhaar yutai ch hunii zon bileg, instinct ih hogjdog um shig bn lee shdee, nuur amnii huviral, hodolgoon duu hooloinii ongoor barag l yunii tuhai yarij bgaag ni oilgood avdag, ene chin bas l heregtei chadvar shu

manaihanii kolonchlogdson baidal oyun uhaaniih gej nerlesen ni ih zov sanagdlaa, ter uyd mongolchuudiin setgelgeenii bolood ediin zasgiin hogjloos 200 jil hotsorson um chin odoo iim hemjeend bh ni argagui, deerees ni ardchilal zah zeliin uy geed, hetsuu shuurgand olon hunii amidral n tuvshin muudsan, soyol zan zanshil esvel setgelgeegee hogjuuleh bish hodoodondoo hiih umh hoolnii toloo l sanaa zovoh heregtei bsn bolohoor busdiig martsan hereg.

Hun ehleed idej uuh hoolondoo sanaa zovohoo boliod daraa daraagiin undestenii hemjeenii asuudaldaa sanaa zovj eheleh bh, niigem sain saihan bolson tsagt undestenee bodoh tsag ireh blgui dee l gej bodoj bn

alchemist wrote on 2008/12/21 - 15:42
#2

aldsan bol aldaan deere suraltsad uhaaraad,yarih bish hiih tsag n ali hediin boljee gej bi boddog.

buya wrote on 2008/12/21 - 18:51
#3

Sain yavj bna uu, bi jil garui chinii blog-iig unshij baigaa mortloo gants ch sanal bichij baigaaguig mini uuchlaarai. ene minii anhnii setgegdel. Chi hediigeer diilenhi mgl-iin zaluuchuudiig boduul oor setgej eh ornoo surtaljilj ingej berhiig tuulj ooriin zardlaar ayalj baigaa chin baharhmaar yavdal. nad shig sanal bichdeggui unshdag humuus baigaa gedegt buren itgeltei bna. harin ene udaa mgl-iin tuuh soeliig avran hamgaalah tal deer yarij baigaa chin mash zov hereg. hediigeer mgl-chuudiin end tend suurishij baigaa humuus yanz buriin setgehuitee bolj baigaa ni haramsmaar yavdal yum. yalanguya het iheer ochij ajillaj baigaa korea bol tiim baharhmaar uuh tuuhtei bidnees iluu oron bish. getel odoo mongold korea yavsan zaluus ochij koreag eh nutagt mini surtalchilj bna. Bid oorsdiin gesen soeltoi, ahui es zanshiltai ard tumen. uuniig erni anhnii suuri bolovsroloos ni zaluuchuudad zaaj surgah heregtei baigaa yum. Hun hediigeer hiliin dees alhaj humuusiin amidraliin hev mayagiig sudaldj oort heregtei medlegiig olj avdagch baisan oorsdiin uuh tuuh soeliig hezeech martaj bas gutaan doromjilj bolohgui gedgiig l oilguulah heregtei baigaa yum.

Toogii wrote on 2008/12/21 - 19:44
#4

Амай эр хун нас ахих тусам улам чангараад байдаг юм ,улам л унэтэй цэнтэй ,улам ухаалаг болоод байдаг юм.Амай чиний хийж байгаа зуйлс бусдад улам л өр нөлөөгөө урд урднийхаасаа илуу ихээр өгөөд байдаг шуу.Амархүү гэж тэр жоохон хуу Монгол эх орныxоо нэрийг мандуулаад шинэ уран бутээл гаргаад сайхан явж байна,Ганхүү артрактидад хамгийн анхны ууланд авирч байгаа Монгол хун,Номинжин тэр бяцхан турьхган охин Монгол ардын урлагийг дэлхийд танилах гэж бух чадлаа зориулж байна.Амай чиний урсаж байгаа цус зохиолж байгаа зурх МОнгол ард тумнийхээ төлөө өөрийгөө золиослоод хийж байгаа хөдөлмөрийг чинь энгийн МОнгол ард тумэн гунээ талархаж явдаг юм.Чи өвдөж болохгуй шуу Амай.Алтан шаргал аян зам чинь ургэлж өлзийтэй байх болтугай.

unshigch wrote on 2008/12/21 - 20:16
#5

tiimee chamtai sanal niilj bn gehdee ter hvmvvsiin buruu gej bodohgui bn hvn chin biologiin amitan bolohoor orchin toirnoosoo uuriin medelgui surch bga,”usiig ni uuval esiig ni dagna” gej hvmvvstei zuv haritsahiin tuld l… mgl-doo ochihooroo butsaad aajim aajmaar niigemteigee uusna gej bodoj bn tiimees vvniig eh orondoo bga hvmvvsees shaltgaalah zuil gej bodoj bn

mongol ohin wrote on 2008/12/21 - 20:31
#6

sain bainu amai ahaa. mongol gedeg undesten hecuu baidald orj bgag bi ih medreh bolson. unende bi suuliin ued ireeduigee gerel gegetei haragdahui bgad aij bga. bi neg zuiliig urgelj boddog. ter ni onoodriin tor zasag er ni denduu ih mongo gadaadaas zeelj avaad bdag. er ni zov uu buruu yu. gehde zov zarcuulval zov bh l da. hervee ene buh oriig bid bolon bidnii hoich ues ter ulsuud ni nehvel yah ve? bid gazar nutgaa ogohuu? esvel ami nasaa yu? yag yug tedend ogch chadah ve? bi uneher aij bn!!!! mongolchud onoodor medenuder urgelj har baraan zuil gargaj bn gedeg. ene buruu l ged zarim ni heled bdag. harin minii bodloor zov yum shig sanagddag. uchir ni ene har baraan zuil bidniig ulam ih hariuclagatai bhig shaardaj bn gj oilgoj bno. bid zaluu ue gj nerlegded bga humuusde uneniig meduulj bh heregtei. ali boloh nuuclagdmal uneniig. tegvel ted amidraliig oror harj magadgui. bas iluu hashir bno. minii bodloor ireedui bidniig onoogiin bgagasaa iluu hashir bhig shaardah yum shig. ireedui gedeg uneeheer . . bi ooroo ayalal juulchlaliin angiin oyutan. mini mergejilin neg sin tal gevel mini bodloor herve vanga emgenii zognosnoor delhiin 3r dain boloh nohcol burdvel ted biden ruu buugaa chigluulehgui bh bodliig burduleh yum. yaj ve gevel mongold juulchid irne tedniig uneheer mongolor baharhuulam saihan setgegdliig uldeh heregtei. tegvel ene saihan yos zanshil ard tumen unagan baigalig ustgahgui bh bno gj boddog. ayalal juulchlal gedeg zuiliin sain tal ni mini bodloor ene bile. bi urgelj ureeduig ih muugaar tosoolj toocoolohiig hicheedeg teged yamar hariu arga hemjee avch bolh ve gedgiig boddog. ene bodol maani ch nadad hariulclagatai amidrahiig sanuulj ogdog. ih yum bichchihlee uchlarai. bie sain bodoroi. urgelj mongoloro bai ah nara egch naraa duu narar mongoliin ard tumen min. mongol ulsiin irgen olhonjorj ovogtoi otgonbat

Otgonbat wrote on 2008/12/21 - 21:48
#7

Mongoliin uran zohioliin orchuulga Francaar
http://mongolie.over-blog.com/categorie-10412450.html

amai wrote on 2008/12/22 - 01:53
#8

Sain bnuu???amai ahaa tanii buh ym sain bga biz dee?hehe taniig maash ih sanaj bnshuu

Batsukh bathuyag wrote on 2008/12/22 - 06:47
#9

За тэр шашны хувьд бол би Монголчуудыг буулгаж авах гэсэн тун сайн оролдлого, бодлого гэж боддог юм. энэ нь хятадуудын “Чулууг чулуугаар биш усаар буталдаг” гэсэн философитой холбоотой.

дайны үед хүнийг тоохгүй алдаг байсан, алахаас айж уйлдаг байсан хүүг тас загнан хатуужуулдаг байсан монголчуудыг (Бат хаан, Сүбээдэй жанжин нар Европт дайн хйиж байхад лигеонэрүүдийг хэрхэн хүйс тэмтэрч байгааг харсан Бат хаан уйлахад Сүбээдэй жанжин тас загнаж байсан гэдэг) бөөсөө алахаас ч айдаг болгосон зүйл шүү дээ тэр шашин гэдэг чинь.

мөнгө төгрөг өргөдөг барьдаг гэдэг бол заавал байх ёстой зүйл биш. энэ бол дэмжлэг, хандив donation л байх ёстой болохоос биш тогтоосон тариф байх ёсгүй. энэ байдлыг эсэргүүцэх биш улам дэмжиж байгаа нь бидний л буруугынх байх. буруу гэж ярих нь бас зөв ч юм уу би сайн мэдэхгүй байна.

Pearle Deppsu wrote on 2008/12/22 - 11:06
#10

гүй ээ тэр ерөнхийлөгч ЭБ нь ёстой шашин төрийг хослуулан баригч болж байнаа одоо бол. нэг л их шар дээлтэй баавар гар, түмэн лам хуруулж ном уншуулсанаараа соц үеийн хүмүүсйин хайр талархал (хайр талархал нь нөгөө утгаараа сонгуулийн санал) хүлээж байдаг

өө мэдэхгүй, би өөрөө будилчихаад байна

Pearle Deppsu wrote on 2008/12/22 - 11:09
#11

амар сайн явж байна уу? өдөр бүр эх хэлээрээ ярьж байхыг маш их хүсч байна. хүний сэтгэл оюун гэдэг өмнө нь байсан одоо өөрт дутагдаж буй зүйлээ санаж хүсдэг юм уу даа. харьд амьдрах, ганцаардахын зовлонг мөнгөөр хэрхэн нимгэлэх билээ. гээд ч МОНГОЛчуудын маань гадаадад гарах бодол огт багасахгүй. бидний АЛДАА гэж олон л байгаа. урьд өмнө (20 жилээс өмнөх) алдаад ийм болсон юм биш. яг өнөө цагт жирийн айл гэрийн амьдралаар жишиж хэлэхэд арчаагүй, ажилгүй, эх захгүй л гэхээр байна шүү дээ. гадаадад байгаа зарим нутаг нэгтнүүд дэндүү хар мөр үлдээдэг. МОНГОЛ хүн бүрт цэнгэг агаар мэт цэвэр тунгалаг бодол ухамсар үүсээсэй гэж л мөрөөдөж байна даа. эзэн хичээвэл заяа хичээдэг гэдэг үг энгийн үг биш ээ.
Амай, чиний олон удаа асууж буй энэ асуултад бүрэн хариулт олдоход хүнд. иргэн бүр ажил хийх хүсэлтэй, байгууллага болгон бүтээл өндөртэй, улсын бодлого бүр оновчтой л баймаар байгаа юм аа. ”эхлээд хоолны хэрэгцээгээ хангасны дараа” гэсэн alchemist -тай санал нэг байна.
хүндэтгэсэн уншигч н.

zag wrote on 2008/12/22 - 13:02
#12

Sain yavj bnu, hun helhees naash gedeg shig, sanal bodloo uldegerei gej bochsnig chin unhsad bichij uldeey gj bodloo. Yamar ch bsan mongol undesten gedeg bol hel yariani huvid ch, bie mahboldin huvid ch asar ih chadvartai gedgiig uur delhiin olon ulsin humustei taniltsaj uulzaj medej avsan. Gehde bidnii huvid tsuuhule, tsuuhulegin deer nter tsuuhun ard tumen bugd l chini helsenchlen tuursun undesten bolod bn. Gadaad orond delhin bolovsrolig ezemsheed, medsen sursan bolgono eh orondoo zoriulah estoi. Estoi gej heljaga min ene eh orond turj ussuni huvid uursdin zugees oruulah huvi nemer gej boddod. Shine zaluu ue l uhaarch yamar neg zuil hiij ehlehgui bol uur gadaad humuusees sonssonoor mongol gej neg heseg n hyatad neg heseg n orosih bolson muhuj bga uls gesen oilgolttoi bdgig harad dotor harldag. Uurin chin huvid eh ornoo olond taniulj olon mongolchuudad yamar ng zuil hiij ehlehig urialj, hen negend um bodogduulj bgad bi demjij bna. Yu ch tohioldson bitgii shantrarai.

Burtjin wrote on 2008/12/22 - 15:04
#13

Сайн байна уу Амай ахаа таны энэхүү өдрийн тэмдэглэлийг унших тусам зориг орох юм энэний хажуугаар бас айдас төрж байна. эх нутаг газар шороогоо харсаар байж , эх хэл соёл урлагаа өөрсдөө үгүй хийж байгаадаа үнэхээр их харамсаж байна. одоо үед бид бүхэн техник технологийн зуунд амьдарч байна гээд ном уншихаа байсан байнаа юмыг багаас нь эхлүүлэх хэрэгтэй. ном уншсан рүнтэй ярих нэг өөр байдаг,тэдний нийгмийг харах үзэл ч шал ондоо байдаг. юуг хэлэх гээд байна вэ гэхээр залуу үе бид үнэхээр ухамсарын доройтол руу алхам алхамаар ойртож байна. ийм үед тань шиг эх орноо гэсэн залуус бас байгааг ба ухаарч байна. багаас нь ухамсарыг нь суулгаж өгөхгүй бол ямар нийгэм биднийг хүлууж байгаан тодорхой. хүүхэд багаасаа ээж аавынхаа хэрүүл уруул, зодоон нүдээнийг харж өсөх юм бол тэр ямар хүн болох нь тодорхой.
таньд бүхнээс илүү амжилтыг хүсий
МУ мандан бадраг

Чингүүн wrote on 2008/12/23 - 02:02
#14

Агуу хүмүүс тухайн цаг үедээ үнэлэгдэх нь ховор байдаг.

t wrote on 2008/12/23 - 12:15
#15

Minii bodloor Budda-iin pilsofi ni aguu zuil umaa. herev bid pilsofi talaas ni sudalj medvel bid buhend ih l heregtei zuil bgaa um daa. manai lam nar barag pilsofi gedeg zuiliig ni meddeggui bhaaa….. zarim ni.
ter urgul barits bol chinii heldeg yag unen. munguur hudaldaj avdag, ter bol mash teneg zuil gej bi boddog. chamd bodol sanaagaa huvaaltsaj bgaa yavdald bayarlaj bna.

Bayaraa wrote on 2008/12/23 - 18:54
#16

humuusiin setgegdluudiig unshaad yagaad ch yum ih olon zuil tolgoid orj irlee! yu vee geheer hezee bilee neg hunees: <> ene ug hedii muuhai sonsogdoj bgaa ch odoogiin zaluusiig harahaar uneheer unenii ortoi ch yum shig. urgelj unenees zugtatsgaasan tiim sonin huvia hicheesen zantai boltsgoochihson tegeed gants haatsaildag ug ni “za yahav tegej bgaad bolno biz” gdg. yahav uudrug baih ni zuv gehdee hun chini helsen buteesen ni aldsan olson ni yadaj tentsuu baih yostoi biz dee! hervee ene niitlel neg hov jivtei niitlel bsan bol neg udriin dotor yamar olon setgegdel uldeh boloo! getel jaahan unen bodit yum bicheed irheer bugd hoishoo suugaad yu ch bichdeggui! sayhan ter “booliin geree” gdg mongol kino uzsen nadad bol uneheer taalagdaagui! nairuulagch ni mongolchuud odoo yamar kinog durlaj uzeh bol gej bodoj hiisen baih. uneheer ter kino ih olon hunii setgeld niitssen sain kino gej dugnegdsen. deerees ni ter uls turiinhun ni ene kinog horiglono gesen ch gene uu! ene bugdiig sonsood uneheer uruvdmuur sanagdsan.

Dormant wrote on 2008/12/23 - 23:15
#17

<> ene temdegiin dund “unuugiin mongolchuud dain dajin helmegdel huurtaltaas nuugdaj uldsen hamgiin muu humuusiin ur hoich” gesen ug bsan shuu! za tegeed setgegdliinhee tugsguld altnii hajuudah guuli sharlana gedgeer sain sain yavaa mongolchuud maani muu yavaa, muu bodoj setgej bgaa buhnee gegeeruulj yavah boltugai gej yuruuy! bugdeeree adilhan usun devjitsgeey! :-)

Dormant wrote on 2008/12/23 - 23:21
#18

Аян замдаа сайн явна уу?
надад чамтай санал нийлэх нэг юм байна.Би японд ажиллаж амьдарч байна.
Олонч найз нөхөдтэй тэгтэл зарим маань таархаараа Монголоороо ярихгүй өөдөөс японоор яриад миний гэдэнг хүргээд байдаг юм.
Монгол хүн байж Монголоороо ярилдаа гэхлээр Японоор ярисан нь амар,эсүүл Япон хүний хажууд Монголоороо ярихаас ичээд байна гэх мэт тэнэг юм яридаг хүн олон байндаа.
Монгол хоолны газар цуглаад Монголчуудаараа бөөнөөрөө байхад өөдөөс японооор яриж тэнэгтдэг хүн би ш ууд улаан нүүрэндээр нь хэлдэгийн.
Монгол хүнтэй Монголоороо л яриж хэлж мэндчилж байяалдаа цөмөөрөө!

Nomadic wrote on 2008/12/24 - 10:43
#19

Аян замдаа өлзийтэй сайн морилж явна уу?
Таны бичсэн тэмдэглэл болон монгол ахан дүүсийнхээ үлдээсэн сэтгэгдлүүдтэй ч санал нэгдэж байна.
Бид үнэхээр цөөхүүлхнээ боловч шуудайд хийсэн үхрийн эвэр шиг бодол санаа, эв нэгдэлтэй байгаа маань л тамын тогооны ёроолд тийчлүүлсээр л байгаагын гол шалтгаан нь `хоолны хэрэгцээгээ хангаагүй` байгаад л байна гэж бодож байна.
Ингээд бодохоор бас ходоод байтугайгаа язартал нь чихээд байгаанууд нь яагаад тэгвэл хоолныхоо хэрэгцээг хангахаас цааших асуудал руу анхаарлаа хандуулж болдгүй юм болоо гэсэн бодол тэрсэлдээд байдаг юм.
Үнэхээр хүн хэзээ үхэхээ мэдэхгүй байж эд хөрөнгөнд толгойгоо мэдүүлж, оюун ухаанаа самууруулахын хэрэггүй гэдгийг л ухаарсан цагт л өөрөөсөө бусдад анхаарах билгийн мэлмий нь нээгдэх болно.

Унасан газар угаасан ус, төрөлх эх хэл, цус нэгт ахан дүүс буюу нутаг нэгтнээ гэх үндсэрхэг ч гэж болохоор тийм үзэл үнэхээр харийнхны дунд л сэргэдгийг биеэрээ мэдэрч байна.

Санасан ажил үйлс сэтгэлчлэн бүтэж, аялалын тань алтан шар зам өлзийтэй байх болтугай.

Unshigch-C wrote on 2008/12/24 - 14:44
#20

Za sain uu Amai,

Nileed olon udaa temdegleliig chin unshij bsan ch “Anh udaa” bichij bna. Uuruur helbel ene zahidal nadad nileedgui ontsgoi setgegdel turluusen uchir bichij bnaa.

Anh aylalaa ehlej bh ueiin Amai unuuduriin Amai 2-n hoorond ih yalgaa bui bolsoniig bi harj bna. Bichij bgaa sedev, shine gazar orniig ali talaas n harj anzaarch bgaa zereg n arai uur bolson yum shig sanagdaj bna. Ehnii ued bol yahav zurag n ih, bichleg n baga bsan. Ter hereere medeelel baga (sonirholgui taldaa) temdegleluud bsan. Harin unuudur uur boljee. Nadad taalagdaj bna. Ene chigeere tuurtelgui aylaad bj dee and min.

Jich: “Alchemist” gedeg nomiig unshisan uu? ugui bol zaaval unshaarai, ugui gehed yadaj sonirhooroi, yag l cham shig nuhur garna. Tendees zunduu ih erch huch, shine sanaa bas turshilga avch boloh bh.

redi wrote on 2008/12/24 - 15:29
#21

unshihaas zalhav

er hun wrote on 2008/12/24 - 15:55
#22

hi.manai net tasraad oird orj irj unshij chadsangvi,net ireheer ni shuud l iishee orj irj unshij bn, vrgelj l sonirholtoi bas boduushtai ium bichdeg tand amjilt hvsie odor bvr shiniig unshihiig hvleej suudag. tanid ervvl enhiig erooe

munguunuu wrote on 2008/12/25 - 01:29
#23

buddiin shashin 16 zuund manaid nevtersen gevel bas l uruusgul bolno. yorno bol ikh ert nevtersen. harin 16 zuud ikheer delgerch urgunuur hereglej ekhlsen. sayahn 2008.12.23nd bnauudaa VIII bogdiin tuhai erdem shinjilgeenii hural zohigdson gandan hiid hamtarsan yum bnlee. suuliin khaanii talaar tuuchid bidnii 10 jildee uzsen tuukhees uur zuiliig yarij bna. VIII bogiin talaar tuuhen barimtat kino ch mmun garsan, Chimed, Erdenebat nariin nairuulsan. bolvol ene kinog olj uzeerei!

tot wrote on 2008/12/25 - 10:51
#24

миний монголын залуучууд, сэхээтнүүд, хүүхдүүд яагаад ийм их залхуу болсныг би мэдэхгүй, гэхдээ би тэдний нэг нь шүү дээ.
Миний насны /14-16/ хүүхдүүд гадаадын элдэв янзын хачин одонцоруудын хулхи поп ар энд би дуунууд тэднийг минь мунхруулчихсан юм болов уу.
Хүмүүс зөвхөн өнөөдрийг л яаж өнгөрүүлэхэв, сурагчид бол энэ гайтай хичээл гялс дуусаасай гэж бодно. Хөдөөнөөс орж ирсэн залуучууд нь эцэг эх байхгүйг далимдуулан баасан ахын төрсөн өдрийг тэмдэглэж байна.Номын санд очихоор баасан гарагын өдөр, Бямба гарагын өглөө оочир байдаггүйн бат жишээ бол тэр.

helloworld wrote on 2008/12/25 - 17:06
#25

би бас блог хөтөлдөг.
Хамаг сайхан цагаа үрэн байж нэг бичлэг бичхэд хүмүүс олон орсон ч бичсэн сэтгэгдэл нь дөнгөж 1,2 байхыг хараад өөрийн эрхгүй гутарч хэд хоног гөү гөү блогоор шагайдаг ч үгүй

helloworld wrote on 2008/12/25 - 17:09
#26

sain uu amai, chi hicheegerei, minii bodloor chi burhanas zayasan huvi tavilantai hun bh, hicheen hysel baivch yag zoriglood delhiig toiroh geed garsan mongol bol tsoriin gants chamaig l gej helne neg ch mongol hun afrikiin shirengen oi ezgyi ter gazruudar yavj bgagyi bh chinii yzsen soyol irgenshliig tv-r ch haruldaggyi zyilsiig olj harsan mongol hun hovor bh, bi ch bas cham shig yavahsan gej husdeg haramsaltai ni emegtei yumda, gehdee delhiig toirohgyi ch gesen nadad hiij buteeh mash ih husel bdag zyger l ursgalar huvj amidarval amidral heterhii uitgartai zaluu nas heterhii haramsaltai unguruh yum shig sanagddag, magadgyi bi hezee ch cham shig delhiig gantsara toiroh gej zorigloj chadahgyi ch gelee hiij buteehiig husdeg hezee neg udur uuriinhuu hiisen zyiliig haraad eniig bi hiisen yum gej baharhah yumtai bh yumsan gej husdeg bas mongolchuda bie bienee gesen hunleg setgeltei bgasai gej husdeg,chinii bichsen yzel bodol ayalaliin hundberhiig davan tuulsniig ni chini unshad chamaar ih baharhaj bna yagad ch yum nadad mongolchuudiig burhan harj uzeed bdag yum shig sanagddag yanz buriin gamshiguud mongoliig toirood l bolood bdag ch yum shig sanagdah ye bii, tiim bolhoor chamaig ch bas burhan harj uzej bga bh, tegeed chamd amjilt husii

ES wrote on 2008/12/25 - 23:20
#27

Sain uu Zoloo,
buh zuil dajgui baigaa gej naidaj baina, chamaas zahia awah bas saihan l baidag ym baina. Bidnii huwid tuuh soyloo zarim yamar neg baidlaar geesen, tuuhiin todorhoi uyuuddee uls toriin aldaatai bodlogo ch gehuu, eswel tuhain tsag hugatsaanii zailshgui shaardlagaar ch gehuu oorsdiin ow ulamjlal, undes ugsaa, soyol, zan zanshildaa har gej helj bolohoor tolbo uldeesen n gartsaagui unen gej boddog ym, gewch ene bol bolood ungorchihson, bid hichneen yarij bicheed ergeed irehgui yawcihsan zuil shuudee, ooroor helbel bid odoo ungorsonoosoo hangalttai surgamj awsan, odoo ireeguidee yariya geh gesen yum,
odoo bid tegeed yaah we, yaawal hoich uyee, shine uyiin zaluusaa, oorsdiin ur huuhdee MONGOL geh setgehui, ter negen undserheg gehuu eswel eh ornoo ooriin tuuh soyol ow ulamjlalaa hundetgen bishirdegm tuugeeree baharhaj chaddag ter niigmiig bii bolgoh we, ajaad baihad tiim uy bii boloh n bitgii hel ulam l dordood Amai-iin heldegeer GADAAD … GADAAD gsn ter neg setgehuiruu ulam l zutgeed baih shig, minii harj baigaagaar end hed heden undsen shaltgaan baih shig baina, manai unoodriin niigem ooroo mash yaduu baina, materiallag talaasaa ch setgehui talaasaa ch, humuusin amidral hund baigaatai ch holbootoi baih, olnooroo gadagshaa yawj ajillaj baina, amidarch bui niigmeesee ed materialliin bolon setgehuin yamar ch taashaal awahaa bolison humuus mash ih baina, ene baidald hen buruutai we, bid dotroosoo haih yostoi yu, eswel?? … setgehuin talaas awaad uzye l dee,
ene n mash engiineer bodood uzehed l mash olon zuil deer ajiglagdaad baina, bidnii mongolchuudiin mash urt udaan tuuhiin yawtsad gadnii dotnii mash olon huchin zuils sain muu yanz bureer nuloolj irsenii dotor hyatad, hyatadiin bodlogo, umhii har hujaa nar geh met ug hellegtei holbogdson neg tiimerhuu uzel gej helj boloh zuil baidag,
za yaahaw unoodriin bidnii 20 garsan, 30 duhoj yawaa zaluusd bol bas ch gej eh ornoo gesen, zan zanshil yos ulamjlalaa gesen setgehui baga ch gesen baigaad baina, getel 20, 20-oos doosh nasniihan, buyu 90n onoos hoish mendelsen neg uy buyu. 20-oos doosh nastnii neg buhel buten uy bidnii niigmiin oroo busgaa baidlaas bolood setgehui humuujil n ogt hyagadchihsan neg uy garaad irlee.
unoodriig hurtel yarigdsaar baigaa balag n duusaagui baigaa 7n sariin 1nii yawdlaas harahad ene buhen mash todorhoi haragdaj baigaa ym,
heregt holbogdoj yallagdaj baigaa huuhduud dotor 20-oos doosh nasniihan mash olnooroo baina, anh heregt holbogodoj shalgagdsan huuhduud bugd 20-oos doosh nasniihan,
BID CHIN INGEHED YU HIICHIHWEE, YAMAR UYIIG HUMUUJUULCHIHWEE, geh bodol ooriin erhgui turj bailaa, bidnii undesnii soyol urlag hugjim zemseg, urlagiin unet buteeliig (ooroor helbel bidnii yariad baigaa uw ulamjlal, yos zan zanshil) yamar hairlah setgelguigeer ewdlen suitgej ugui hiij baigaag bid harsan oilgoson, niigem maani, uls oron undesten maani neg iim l haranui nuhruu ulam ulmaar duhood baina,
uyiin zaluustaigaa yariltsaad suuj baihad bugd l gadagshaa garnaa, end myaa baina, america yawnaa geh bolj, end n harin minii durgui hurdeg,
UGUI SHUUDEE ZALUUCHUUDAA, BID L ENE BUHNEE YARIJ, BID L TER TSAANA HARAGDAAD BAIGAA HAR NUHRUU UNACHIHALGUI GERLIIN ZUGT HUDLOH HEREGTEI BAINA SHUUDEE gej helmeer sanagddag ym, medeej hun bur l ger bul ooriin amidraliig sain saihan bailgahiig huselgui yaawah, gehdee bugd ami amiaa bodwol bid hezee ch dewshin deeshilj oodlohgui, zugeer l heden tiishee garch har ajilchin bolson heden hun l bolood duusna shuudee, mongoldoo uzej tarya l daa, bolomj baina, zutgeye l dee gej tseejniihee unen ugaas hashgirmaar sanagdah ym, amai-iin niitleluudiig unshdag bolsonoor hoish nileed hugatsaa ungorloo, uzel bodliin huwid buh zuil deer bish ch yerunhiidoo diilenh deer n chamtai sanal neg baidag shuu, chinii tuluwlogoond ene aylalaa nom bolgoh gedeg zuil mash tom usgeer bichigdeed orchihson baigaa gedegt ergelzehgui baina, aylaliin chn temdegleluud shine uyiin zaluus baga balchir huuhduud, horwootoi taniltsaj baigaa ter tsagaan tsaasnuudad yamar ih zuiliig neej ugch, uzel bodol, setgehuin huwid nuloolj bolohiig chi sain medej baigaa baih, nomoo gargahdaa ch chamaig ene talaas n iluu anhaaraasai gej husch baina, neg medsen chn baahan nurshsan olon ym burchihsan baina, unshaad shal demii ym unshij tsagaa urleedee ej bodwol urshoon soyorh,

baingin unshigch Tengis Ts, :p)

Tengis wrote on 2008/12/26 - 11:02
#28

ene umnoh setgegdeld mini baiga ter hyatad hyatadjih gede oilgoltiin tuhaid jaahan budeg oilguulaad haychihsan baina, uchir n ene n zaawal hyataddaa gol n baigaa ym bish shuu, bid zugeer l hyatad baina uu, oor uls baina uu hamaagui, bi d undesnii geh uzelgui, oorsdiin geh unet zuilgui hooson setgehuigeer buh zuild handaad bainaa, l geh gesen ym,

Tengis wrote on 2008/12/26 - 11:05
#29

ayanii chin altan shar zam ulziitei baig

dashka wrote on 2008/12/28 - 16:28
#30

Sain baina yy? Bvgdend ni ene odriin mendiig hvrgey… Yunuu turuund Amai chamd amjilt hvsey! Her baraiin hvn zoriglohoorgvi alhamiig chi hiisen. Tiimes zorigtoi itgeltei baih heregtei. Chinii blog neg talaarai zaluuchuudiig negtgej shine ernii zaluuchuudiin bodol sanaanii toli bichig met sanagddag sh. Ted yu bodoj baina, Ted yu hvsej bn gedgiig harj bolno. BI odoo 18tai. Mongold baigaa diilenh huuhed tiim bodoltoi gej bodoj bn. Yaag vnendee amerikt ch bai ypond ch bai hvnii nutag hvnii l nutag shuu dee. Usa chin olon ulsaas tsagaachid ireed l amerik gedeg uls bolson shuu dee. Yag nariin udam sudarchgvi. Uuguul amerikuud ni tsoohon. Gehed bid nar chin uuh tuuhtei udam sudartai, ter ch baidagaguai delhiig ezelj bsan aguu ih haantai bsan gej nadaas heluultelgvi hvn bvr l medne. Hamgiin haramsaltai ni gadaadad mongulchuudtai uulzahaar bagagvi huvi ni vldene gej yaridag. Ted argagvi erhend huuheddee talhiig ni ijii aavdaa ideh hoolig ni avj ogihiin tuld end irj ajillaad end udaj butsah ch hetsuu uldeh ch hetsuu muhardalt ordog. Ta nar Mongold ochood amidral baigamy? gedeg vg olon l sonsoj bsan bh. Gehdee bid l niileh yum bol bid bvgdiig hiij chadna sh de. Hedii gadaadad surah ni neg talaaraa ashigtai bolovch bid osson torson nutagluugaa butsah l heregtei. End baidag heseg huuhduud heden amerik helig sursan gej anduuran engiin yariandaa amerik vg hereglen goy gangan met haragdahiig hicheedeg ni vneheer orovdoltei. Bid l ene mongol helee hadgalahgvi yum bol oor hen hadgalah bileeedee. Minii moroodluudiin neg bol odoo gadaad minii adil surch bga mongol zaluuchud surch bolovsorchood mongoldoo ochin ihiig bvteej sursan medsen bvhnee ulsaa hogjiivlj ystoi shine iren vyiig ihluulj mor zeregtsuulen ajilj amidarch baihiig bi tuilaas hisdeg. Vvnii adil gadaadad baiga zaluuchud minii adil itegj naidaj baigaa gedegt bi itgej baina. Hamgiiin gol ni zaluuchuudaa! bid bolovsrch bolno, bid olon saihan yum gadaad ornos surch bolno gehdee bid hezee haanaas irsen haashaa yvah ystoi henii vr sad bilee gedgee hezee ch bvr hezee ch vl martaj bolno. Za teged Mongold udahgvi ta bvgdentei uulzah eroolig taviydaa… Mongoliin zaluuchud bvhnig hij chadna shu!!! uragsha…

Dina wrote on 2008/12/28 - 16:49
#31

Sain baina uu. Tanii ene bichsen zuils bugd unenii ortoi. mash zuv zuiluud bdag shuu. Asia tivde biden shig olon tiishee harsan undesten bhgui shuu gedeg chin uneheer unen. Bid yagaad 4 zug 8 zovhis ru haraad bn a. Ene esvel Mongol gedeg undestnii ontslog yum bolov u. Yu gej bodoj bn. Bid nuudelchin soyoltoi ard tumen. jiliin 4 uliral nuudelledeg. Ovoljino, havarjina, namarjina, zusna gej yaritsgaadag. Jiliin 4 uliral huvirdag. Ene huvirch oorchlogdoh husel n bidnii sudsaar guij bdag yum bolov uu. Bugd oor zuil husdeg, Bugd oor zuil boddog. Odoo haraad bhad yag manai tord bgaa tom humuus yag unen turh ni. 1 n yum hiih geheer 1 n shavar haadag. Zarim n hiie geheesee iluu idey gej boddog. Tiim bolohoor bid yaj hugjihuv. Yag unen ni bol ene tord bgaa humuusiig beldsen sotsializmiin buruu gej bi boddog. Bidnii omnoh ueiin aav eej nar bugd l baruun europooin ornuudad ih olnooroo sutsgaasan. barag albatai yum shig l bugd. Onts surdgiig n ih surguulid. Jaahan taaruhaniig n Technik mergejliin surguulid. End surtsgaasan humuus yag yu sursan be. baruunii soyol uu? yag yu ve? bi oilgohgui bn. Esvel bidnii tuuh soyoliig ustgatsgaasan uu? Ur huuhduuddee yos zanshilaa zaaj ugch chadaj bn u ugui yu ene aav eej nar? Bi bol ugui gej bodoj bn. Yag odoo 40 oos 60 nasnii hoorond bgaa aav eej nar. Esvel ovoo emee deeree osson bidnii ueiin zaluus arai oor bodoltoi bn uu? Arai oor setgej bn u? Hedii emee nar ih ugeldeg ch Etssiin dundee ter n bidend heregtei zuil bolj ulddeg. Mash ih hereg bolohoor. Hugshchuud maani hen negentei uulzaldahaaraa mash saihan mongol heleeree medeltsgeedeg sh de. yag l ter ugiig sonsch osson zaluus arai oor bdag yum bolov uu? Bi odoo germand kurst surch bgaa. ireed 7 sar bolj bn. Bi aav eejeesee iluu ovoo emeegee sanaj bn. Tedend hen tusalj bn ve. MEdehgui. Manai ovoo emee 2 niilsen 14 ach zeetei. Bi hamgiin tom ach n. Getel minii duu nar Zuragt, Computer, Gar utas, Shownaas oor zuil medehee baij gedgiig end ireed oilgoj bn. Ovooteigee 1 udaa utsaar yarisan chin minii huu hurdan hureed ireech ovoo n yadraad bn gej bn. ene yu gesen ug ve geheer udahgui n de gesen ug gej bi oilgoj bgaa. Minii aav eej ch aldsan. bi ch aldsan. Yagaad geheer bi ireheesee omno gadaad gej ih boddog bsan. GAdaad yavchihval oor boloh yum shig. Yahav bi end hel l surch bn. Ireed gants minii oilgoson zuil n bol ” HErvee hen negen haana ch ajiltai baisan tsagt ter olson munguniihee hemjeend l amidardag. Jishee n Bi Germand baga tsalintai ajil hiij bn. tegeed yag ter olson mongondoo amidarch chadaj bn. Mongold ch bas yalgaagui ajillaj l baival amidarch chadna gedgiig bi oilgoson. Tiim bolohoor bid mongoldoo amidray l da, Mongoldoo ajillay l da. yagaad gadaad gej. yalgaagui l amidral sh de. Bid mongoldoo ajillaval mongoldoo horongo oruulalt hiine. Gadaadad ajillaval gadaaduudad l horongo oruulna. Minii sanaa bol zaluusaa gadaadad bool bish eh orondoo ezen baiy gej heleh gesen yum.” Bi hurdahn butsaj ovoo emeedee tusalmaar bn. Gadaad gej yu bdag ve gedgiig oilgoloo. Xarlaa uzlee sonsloo. nadad hangalttai. muu ch gesen eh orondoo amidrah husel mash ih orgilj bn. Hun gantsaaraa baihaar ih yum boddog yum bilee. Tanii bloguud ch bas mash ih zuv zuils bdag. Za baahan yum nurshchihlaa. Aan tiim ter deer Tengis gedeg zaluu bas ih chuhal yum bichsen bn le. Za minii uzel bodol iim l baina. hurdhan eh orondoo butsaj ochood ovoo emeedee tusalna aa.

Bold wrote on 2008/12/29 - 02:39
#32

Ama bolon End zochilon bui Mongolchuuiinha amariig erie,

Minii bie Ireland d amidarch bui negen zaluu bilee naiz ohin mani ireland hun yum l daa. Unuudur l ene site ruu chini anh orj bn mash ih taalagdlaa. Doorhi heseg bol chuham unen bilee, #Би аяллынхаа явцад ойлгосон нэгэн зүйл бол, би хэчнээн сайн англиар ярьсан ч америк англи болохгүй, тэх тусмаа Монголчуудтайгаа гадаад хэлээр ярьх нь өөрийнхөө үндэс угсаа, ёс заншилаа гутааж байна гэж ойлгосон.# nadad end heleh zuil bicheh zuil mash ih bn haramsaltai ni minii bichegiin chadwar minii bodoh bolon yarih chadwar aas ih dooguur bolohoor bichsen zuils maani golduu nadad uurt taalagdahgui yum gehdee chinii site ni deer chini sanal bodoloo bainga ilerhiilj baih bolno,

Ganaa wrote on 2009/01/01 - 21:03
#33

sain bnuu tanid minii zahiag unshih udriin mendiig hurgey!!!!! bi hediigeer gadaadad olon jil amidraaguu ch 2 jil nutgaasa hol suraltsaj bna ene hugatsaand uhaarch oilgoson zuil ih bii!!!!!!! tanii bichsen zuiluudiig unshaas uzel bodloo huvaaltsah l gesen yum ternees bish uguusgeh gesen ym bish shu tanii bichsenchlen bi ih boddogldoo mongolchuud yag haan yun deeree aldchihsan yum boloo gej?harin minii bodloor mongolchuudiin gol aldaa het amia bodson ireeduug bish zovhon onoodroo harj setgedeg ochuuhen setgelgee yu bolvyy…. ta zugeer odoo bodood uzl dee mongold yum buhnii une nemegdeed amidrahad uneheer hetsuu baigal orchin tsever agaar geed bhaar zuil ogthon ch bhguu zaluuchuud tsagaa zov ongorooh ch gazar bhgu neg ch shirheg unencher suralltsdag bolovsroltoi suragch bhgu bidend bgaa yum gevel heden guilgachin ard tumen hogtoi ulaanbaatarl bn deer uls ornoo atgaltsaj bgaa humuus n hiisen yum bhguu angaij bie bieniigee harj tanhimd suuj ulsiin mungiig huvaaj idej suusaar 4 jiliig barj daraachiin bayn ailiin medlegguu erhiin teneg huu tord garch ulsaa merj idser mongoliin bargar amidral urgeljildeg zarimdaa buur uilmaar ichmeer jigshmeer ch yumshig……………….gadaad surj ajilj bgaa zaluus n hunii nutagt baij ev tunjin baihguu neg negniihee edelsen umssun zuiliig barag toonii mashin bariad tootsood suuj baihaas bish nairsag evldeg zam hend n ch bhguu tgeed erhiin teneg eejiin huu aaviin ohiduud gerluugee utasdan mungu asuutsgaaj oyutan surch bolovsroh nasandaa firmiin unetei huvtsas umsuj hen hentei uerhej hen hentei arhi uuj hen hentei untaj hevtsen gene gesen erguu mal shig yria yrij bgaad tugsdug….. gedgiig nuugaad ch yahav…. iim ard tumentei iim nutag orontoi bolhoor uneheer bi mongol hun gej helehed haya ichmeer ch yum shig …………..bi heleh ch durgui…… bi boddogldoo yagaad mongolchuud evtei nairtai neg negendee chin setgeliin dem ugch amidarch boldogguu yumbee yagaad? mongol hunii hamgiin tom amidraldaa alddag aldaa bol amidral gedeg dalai deer uur busdiin zaviig hulgaich shig otoj bgaad haranhui nuhruu ooriinhoo zaviig oruuldag gj bii bodoj bn ………………………..OROVDMOOR CH ULS ORON OROVDMOOR CH AR TUMEN………………… iim baival hezee ch dahij sergej chadahguuuu……………………..

billy wrote on 2009/01/08 - 00:41
#34

Хорошо пишете. Надеюсь, когда-нибудь увижу нечто подобное и на своем блоге…

Swemenog wrote on 2009/04/15 - 10:20
#35

shashnii tal deer mglchuud arai dendej bna! africiin neg omgoos ch doloon dor muhar svsegtei bolood bna. Gehdee awuushtai tal bna. zarim zaluus svvliin ved lamd mungu ugch zasal hiilgeheesee ilvv shashnii nom unshij sudaldag bolj. minii huwid buddiin shashnii surgaali nomiig ni dagah yumsan gej boddog. yer ni hvn uuriinhuu ezen ni bna. chi yug ch hiij bvteej bvr burhan bolj bolno bidnii gart songolt bii sain zvil hiiwel sain yawna muu zui hiiwel muu yawna yerduu l ene. barilgachidiin talbaid baidag ih hugunii ulamjlal hadgalah tuw gej bgaa tend udur bvriin hicheelin huwaari gartsan byasagal, burhanii shashnii talaar hicheel orj bgaa. ochij vzwel zvgeer bas sardaa 2,3 udaa nom hurdag nom hurhad ni ochij uuruu dagaj unshij bolno gariin awlaga taraadag teren deer ni tuwd duudlaga mgl utga 2 ni bgaa. ochood sonirhohod ilvvdehgvi shvv

ideree wrote on 2009/10/18 - 23:01
#36

neeree uchigdur manai ortsond oroi 11 ungurch bhad neg emegtei hvn aimaar muuhai orilohoor ni bi gvigeed gartal neg zaluu deed dawharaas uhaangvi dooshoo gvigeed yawchihlaa. bi deed dawgartaa gvigeed gartal neg hvvhen aimaar yoolood nvvr amnaas ni tsus gartsan bna. bi yaasan yu bolson gesen yu ch helj chadahgvi bi dooshoo harsan nuguu zaluu doshoo gviij bsan bi demii l araas ni orilson bolowch yamarch nemergvi. tegej ortsoor neg chimee boj bhad gereesee garah hvn neg ch baihgvi tsagdaa duudaad nileen udsanii daraa deed dawhariin heregt durtai egch buuj irsen. herwee gai taarch hvnd gemteesen bol vhsen hoino ni garch irj vhjvv gej vzej bgaa yum bailgvi. tsagdaad duudalaga uguhud urdaas tuwugshuusun yanztai yaachihaad bgaan geed uurlangui bsan irsen hoinoo ch ter hvvhentei heregtentei haritsaj bgaa yum shig haritsaj bsan teriig haraad arai ch dee mgld geriinhee vvden deer hvnd aluulah yum bol hen ch tuslahgvi yum bna gej bodson bvr aij dotor haranhuilsan ter hvvhniig orilohod sonsson hvn bolgon garah yum bol ter zaluu zugtahgvi bariad l awna yadaj l ter hvvhend tuslamj vzvvlne ter zaluug minii hajugaar gvigeed garahad bi emegtei hvn demii l haraad vldsen. margaash iim yawdal bidnii hend ch tohoildoj bolno tanii hvv ohin eej egch geed oir dotnii hen negend tohioldohod hen ch tuslahgvi tsagdaa ch toohgvi bidnii mglchuud ingej l amidarch bna uurt tohioldoj nvdeer harahaas naash hench oilgohgvi bi ch gesen tsagdaag USA kinond gardag shig gvij ireed svrtei yum boldog baih gej bodtol shal uur bohi jajilj ireed yaasan udaan irdegiin geheer ter gudulguunt ergvvlee duudahgvi yaasiin gej bgaan tsagaa tulahad sandraad tsagdaa duudah geheer 103aas uur dugaar sanaand orohgvi 1617 lawahaas asuuj baij duudaj bgaan hehe ineedtei ch yum shig emgeneltei ch yum shig aimaarch yum shig odoo oroi garna gej bodoos aimaar. MGLchuud bid ger gertee nadad hamaagvi yum chini gej bodood suuj bgaa herweee ter zaluug sonsson hvmvvs garch ireed bariwal aan bolohgvi yum bna gej bodno hen ch garch irehgvi bhaar aan hvn alj baisan ch hen ch garch irehgvi yum chini ene ortsond dahiad irj deerem hiij hvn hvchindej bvr alj ch boloh yum bna gej bodno. MGLchuud gedeg bol bi ta bid mgliin tur ch gesen bi ta bid ene bol bidnii unuugiin dvr turh.

ideree wrote on 2009/10/18 - 23:39
#37

siimhii ch gesen ger min
segsger ch gesen eej min,
aashtai ch gesen aaw min,
aygui ch gesen duu min,
hogtoi ch gesen hot min,
hooson ch gesen mongol min ee gej… odoo bi 30hurch ywaa negen 20 hureegui bhdaa hunii gazar ajil hiij amidarch baihdaa ene heden moriig nemj bichij baij bilee.
ingeed bodohoor eh nutagaasaa hol baisan humuus bugd l eh oron eej aaw, ah duu naraa ymar iheer uguilej gansardagiig oilgoj bn.

lola wrote on 2009/12/06 - 20:26
#38

Sainu? bi chni blogoor bainga ordog. Uneher bishrehgu bhiin argagu yumaa.

Sun wrote on 2010/11/28 - 21:45
You can leave a response, or trackback from your own site.

Write Your Comment

Comment Guidelines: Basic XHTML is allowed (a href, strong, em, code). All line breaks and paragraphs will be generated automatically.

You should have a name, right? 
Your email address, I promised I won't tell it to anyone. 
If you have a web site or blog, you can type the URL right here. 
This is where you type your comments. 
Remember my information for the next time I visit.